NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
14 - (387) حدثنا
محمد بن
عبدالله بن
نمير. حدثنا
عبدة عن طلحة
بن يحيى، عن
عمه؛ قال:
كنت
عند معاوية بن
أبي سفيان.
فجاءه المؤذن
يدعوه إلى
الصلاة. فقال
معاوية: سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يقول
"المؤذنون
أطول الناس
أعناقا يوم
القيامة".
{14}
Bize Muhammed b.
Abdillah b. Nümeyr rivayet etti. (Dediki): Bize Abde, Talhatübnü Yahya'dan, o
da amcasından naklen rivayet etti. Demiş ki:
Muâviyetü'bnü Ebî Süfyan'ın yanında idim. Derken müezzin onu namaza
davete geldi. Bunun üzerine Muâviye; Ben Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'i :
«Müezzinler kıyamet
gününde insanların en uzun boyunluları olacaklardır» buyururken işittim, dedi.
(387) وحدثنيه
إسحاق بن
منصور. أخبرنا
عامر. حدثنا
سفيان عن طلحة
بن يحيى، عن
عيسى بن طلحة.
قال: سمعت معاوية
يقول: قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم. بمثله.
{….}
Bana bu hadîsi Ishak b.
Mansur da rivayet etti. (Dediki): Bize Ebu Âmir haber verdi (Dediki): Bize
Süfyan, Talhatü'bnü Yahya'dan, o da îsa b. Talha'dan naklen rivayet etti. îsa:
Ben Muâviye'yi
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdular diyerek bu hadisin
mislini rivayet ederken dinledim, demiş
İzah:
Müezzinlerin kıyamet
gününde en uzun boyunlu insanlar olmasından ne kastedildiği selef ve halef
ulemâsı arasında ihtilaflı bir mes'eledir. Bazılarına göre bundan murâd
müezzinlerin Rahmet-i ilâhiyyeyi görmeye en ziyâde özenen insanlar olmalarıdır.
Çünkü; bir şeyi görmeye özenen ona doğru boynunu uzatarak bakar, binnetice
bundan murâd pek çok sevâb görmeleridir. Nadr b. Şümeyl'e göre kıyamet gününde
insanlar birbirlerinin terlerinden bunaldıkları zaman terden ve sıkıntıdan
kurtulmak için müezzinlerin boyunları uzayacaktır. Bâzılarına göre; uzun boyunluluk
reis ve kavminin büyüğü olmaktan kinayedir. Araplar büyüklerini uzun boyunlu
olmakla tavsif ederler. Bâzıları; «Bundan murâd kıyamet gününde onlara tâbi
olanların çokluğudur.» demişler, ibnül Arâbî ise; Bununla müezzinlerin amelleri
en çok bulunan insanlar oldukları anlatılmıştır; demiştir.
Kâadî Iyaz ile diğer
bazı hadîs ulemâsının rivayetlerine göre «A'nâk» kelimesi «l'nak» şeklinde de
rivayet olunmuştur. «A'nâk» «U-nuk» un cem'idir. Boyunlar mânâsına gelir, «î'nâk»
ise; mastar bir kelime olup acele etmek, sürat göstermek demektir. Bu takdirde
hadisin mânâsı:
«Müezzinler kıyamet
gününde cennete en süratli gidecek insanlardır» demek olur.
Serrâc'ın Ebu Hureyre
(R.A.)'dan iyi bir senetle rivayet ettiği bir hadîste;
«Müezzinler Lâ ilahe
illallah dedikleri için kıyamet gününde insanların en uzun boyunluları
olacaklardır.» buyurulmuştur. Hadisin bir rivayetinde;
«Kıyamet gününde
müezzinler boyunlarının uzun olması ile tanınacaklardır» denilmiştir. Bu
rivayeti İbni Hibban dahi «Saralı» inde tahrîc etmiştir.